Zapraszamy do przeczytania recenzji pomocy dydaktycznych przesłanych przez Centrum Terapii Neurologopedycznej “Baltazar”.

Otrzymałam trzy produkty, o których przeznaczeniu czytamy na stronie „Baltazara”:

  „Pomoc dydaktyczna jest przeznaczona dla terapeutów pracujących z małymi dziećmi, logopedów, neurologopedów, pedagogów oraz rodziców i opiekunów dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie. Polecana również dla dzieci, które rozwijają się prawidłowo jako dodatkowa stymulacja na wczesnym etapie rozwoju. Pomoc dydaktyczna jest kierowana w szczególności do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (dysleksja, afazja dziecięca, alalia, autyzm, zespół Aspergera, wady wymowy, Trisomia 21 itp.).”

Opis ten odnosi się do każdej z wymienionych poniżej pomocy.

Pierwsza z nich to: „Rozwój komunikacji. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”.

Wszystkie pomoce dotarły do mnie w kartonowych pudełkach, nie zajmujących wiele miejsca. Karton jest dość gruby, jednak może nie przetrwać dużej ilości zajęć terapeutycznych 🙂

Naklejka na kartonie informuje nas, jaki zestaw jest w środku. Jest to bardzo przydatne, zwłaszcza gdy chcemy zachować porządek i szybko wyszukać potrzebną nam pomoc terapeutyczną.

W pudełku znajdziemy plastykowy, czerwony autobus z 8 okienkami. Autobus wykonany jest z grubego materiału, powinien być dość trwały i mało podatny na uszkodzenia. Oprócz wymienionego pojazdu znajduje się tam 16 kartoników– na jednej stronie kartoniku zwierzę, na drugiej napisany jest dźwięk, który dane zwierzę wydaje.

Kartoniki można schować do pudełka, zapewnia to utrzymanie elementów w jednym miejscu.

Producent w załączonej do pudełka instrukcji proponuje 8 przykładowych ćwiczeń z użyciem tej pomocy. Znajdziemy też informację, że po więcej pomysłów warto zajrzeć na stronę: https://www.facebook.com/ctnbaltazar/

Przykładowe ćwiczenia to:

-dokładnie takich samych obrazków (bardzo przydatne, często wykorzystuję to zadanie na podobnym materiale)

-układanie sekwencji obrazków (np. układam i nazywam obrazki: koń, pies, owca, koń, pies, następnie pytam dziecko, jaki powinien być kolejny obrazek)

-dopasowywanie obrazka do wyrażenia dźwiękonaśladowczego (to moje ulubione ćwiczenie:] można też zaproponować dziecku odwrotny sposób wykonania zadania: do wyrażenia dźwiękonaśladowczego należy dopasować obrazek zwierzęcia)

-dopasowywanie takich samych wyrażeń dźwiękonaśladowczych

To tylko kilka pomysłów, jak można wykorzystać pomoc od Baltazara. Terapeuci i rodzice, którzy chcą rozszerzać słownik dziecka, mogą samodzielnie wykonać nowe kartoniki. Warto wprowadzać słowa z nowych kategorii: zabawki, jedzenie, pojazdy, itd.

Pomoc ta jest określana jako służąca rozwojowi komunikacji. Dlatego należy się nie tylko skupiać na aspekcie poznawczym (np. dopasowywanie takich samych obrazków) i artykulacyjnym (wypowiadanie sylab), ale przede wszystkim na elemencie komunikacyjnym, np.:

  • Ćwiczyć z dzieckiem podczas użytkowania tej pomocy wypowiadanie słowa „daj”
  • Ćwiczyć rozumienie mowy (np. mówimy do dziecka: „Daj owcę” i wspomagamy je w podaniu nam odpowiedniego kartonika)
  • Warto z dzieckiem wskazywać, nazywać zwierzęta przedstawione na kartonikach. Szukać ich w książkach, na wycieczkach.
  • Zachęcać do wykonywania ćwiczeń naprzemiennie (naprzemienność to podstawa dialogu).

Bardzo podobają mi się pomysły na nieszablonowe użycie tej pomocy, np. wykorzystanie materiałów sypkich

https://www.facebook.com/ctnbaltazar/videos/459820647735585/

Dla dzieci, które lubią dotykać różnych faktur, będzie to atrakcyjna aktywność!

I jeszcze jeden oryginalny pomysł: przygotowanie konkretów (owoce, warzywa, kwiaty, itd.) i dopasowywanie takich samych elementów, podobnych.

https://www.facebook.com/ctnbaltazar/videos/465924407125209/

Może być przy tym mnóstwo zabawy, a przy okazji nauki 🙂

Podsumowując

„Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”, czyli pomoc stworzona przez Centrum Terapii Neurologopedycznej to produkt, który urozmaici pracę terapeutów i rodziców. Ma wiele zastosowań, jest materiałem dla dzieci w różnym wieku i na różnym poziomie funkcjonowania.

Materiały, z których została wykonana pomoc, wydają się być dość trwałe. Obrazki zwierząt są reprezentatywne i estetyczne.

To, co może nas zniechęcić, to cena (84 zł), która niestety nie jest niska. Jednak, gdy pomyślimy o wielu zastosowaniach „Wyrażeń dźwiękonaśladowczych” , to na pewno łatwiej będzie podjąć decyzję o zakupie tej pomocy.

Drugą pomocą, którą chciałabym zrecenzować jest: „„Rozwój komunikacji. Sylaby, kształty, kolory”.

O grubości kartonu i naklejce na nim umieszczonej wspominałam powyżej.

W  środku znajdziemy dużą, dwustronną planszę (38 cmX 38cm). Jedna strona zawiera elementy do nauki sylab, a z drugiej znajdziemy elementy do nauki kształtów i kolorów.

Jedna ze stron:

Druga strona:

W pudełku znajduje się 36 kartoników (z jednej strony są zwierzęta w 6 kolorach, z drugiej sylaby). Kartoniki, podobnie jak wcześniej, są z grubej tektury i sprawiają wrażenie trwałych.

Przykładowe ćwiczenia to:

-łączenie samogłosek ze spółgłoską tworząc sylaby (wyżej przykład z literą „d” i utworzonymi sylabami)

-układanie obrazków według dwóch kryteriów (kształt + kolor, tutaj można zobaczyć https://www.facebook.com/ctnbaltazar/videos/457372911313692/ )- bardzo lubię to zadanie, wykorzystywałam je wielokrotnie używając innego materiału

-grupowanie kartoników według koloru

-grupowanie kartoników według kształtu

-układanie sylab wg kolejności prezentowanej przez dorosłego (np. rodzic/ terapeuta kolejno wypowiada sylaby, a dziecko układa je w odpowiednim porządku)

Zachęcam do tworzenia nowych kartoników i wzbogacania komunikacji dziecka. Ponownie położę nacisk na ćwiczenie komunikacji (proszenia o przedmioty, proszenia o pomoc), naprzemienności oraz przeformułowywania zadań w zabawy.

Może narysujemy z dzieckiem domek dla zwierząt z kartoników? Może domki będą mieć identyczne kolory, jak ubarwienie zwierzątek? Może te zwierzątka mogą coś do siebie mówić? To tylko kilka pomysłów na wyjście poza rutynowe ćwiczenia podczas zajęć terapeutycznych.

Podsumowując

Pomoc ta wydaje się mniej wielofunkcyjna niż plansza autobusu z „Wyrażeń dźwiękonaśladowczych”. Ale tak naprawdę ogranicza nas głównie wyobraźnia i zdolności manualne. Kartoniki możemy wykorzystać na różne sposoby. Może ktoś ma już jakiś pomysł?

Cena- 76 zł (obecnie promocyjna) jest trochę niższa niż w przypadku wyżej opisywanej pomocy. Nadal jest to jednak niemały koszt.

Ostatnią przesłaną przez Baltazara pomocą jest „Rozwój komunikacji. Samogłoski”.

W pudełku znajdziemy autobus, tym razem niebieski. Ma również 8 okienek, których jakość wykonania jest równie wysoka jak w przypadku pierwszej pomocy. Tym razem na kartonikach znajdziemy samogłoski.

Przykładowe ćwiczenia są podobne do tych, które opisywałam w przypadku „Wyrażeń dźwiękonaśladowczych”:

-dokładanie takich samych obrazków

-dopasowywanie takich samych samogłosek

-układanie sekwencji obrazków- opisywałam wyżej, przy pierwszej pomocy

Oraz kilka innych ćwiczeń, które znajdziemy w instrukcji dołączonej do pomocy oraz ćwiczenia opisywane w przypadku pierwszej pomocy.

Nie zapominajmy o ćwiczeniach mających na celu doskonalenie komunikacji oraz zabawy naszych podopiecznych.

Podsumowując

Ostatnią z pomocy -„Samogłoski” można wykorzystać, ja pozostałe pomoce, na wiele różnych sposobów.

Cena to 84 zł. Gdy kupujemy jednorazowo większą liczbę pomocy, może to być dla nas duży koszt.

https://www.facebook.com/ctnbaltazar/videos/450659655318351/ Znajdziemy tu video prezentujące, jak można wykorzystywać opisaną pomoc.

 

W swojej pracy na pewno będę korzystać z wszystkich pomocy dostarczonych przez Centrum Terapii Neurologopedycznej „Baltazar”. Pomoce te można wykorzystywać na różne sposoby, realizując w ten sposób różne cele terapeutyczne.

Pomoce mogą być jeszcze bardziej przydatne logopedom i neurologopedom, którzy w swojej pracy kładą większy nacisk na m.in. artykulację.

Pierwsze zdjęcie: https://www.facebook.com/ctnbaltazar/  Pozostałe zdjęcia mojego autorstwa.